Det kan behövas kosttillskott för att bygga snabba muskler

 

Det finns som bekant en uppsjö av kosttillskott för den som önskar bygga muskler. Men man kan ju undra hur effektiva dessa tillskott egentligen är. Endast därför att en muskulös kille förklarar i en video på Youtube att ett visst preparat gör susen så kan man ju ej lita det.

Men med kreatin så kan man minsann det för det här är ett ämne som har testats vid åtskilliga tillfällen och som onekligen är ett preparat som gör skillnad.

kreatin

Kreatin är ett prestationshöjande medel för dig som tränar intensivt

Något som är gott för den som vill använda sig av kreatin som prestationshöjande medel är att det nuförtiden finns så mycket forskning som stödjer det här. Kreatinet är dock ingen nyhet och det har länge varit känt att det finns en fördel för atleter med att äta stora mängder kött före utmaningar. Kött och fisk är naturliga källor men kreatinet som du köper på burk är framtaget på konstgjord väg.

Under den period som du tar kreatinpreparat så kommer din muskelmassa att förhöja snabbare vilket beror en hel del på att du får ut så mycket mer av träning. Musklerna suger upp kreatinet på ett fantastiskt sätt och du ser kvickt skillnad.

Eftersom att du orkar mer så kan du under styrketräning – och i samtliga sporter med upprepad högintensiv ansträngning – genomföra flera repetitioner och därmed snabbare bygga muskler. Kreatin är ofarligt och kanske det enda icke-dopingpreparat som faktiskt fungerar.

Det är betydelsefullt att koppla ihop kreatinet med andra tillskott

Något som kan vara bra att tänka på är att man kan behöva en kombination av olika ämnen som exempelvis aminosyror därför att få en riktigt god följd av kreatin monohydrat. Precis vad du ska mixa och använda dig av beror en hel del på den typ av träning du utför och ifall du exempelvis står inför en specifik bedrift som ett maratonlopp eller någon form av tävling.

Även ifall det är enkelt att själv beställa kosttillskott som är till för bättre träningsresultat så skadar det aldrig att betrakta vad proffsen säger och rekommenderar. Har man en personlig tränare så ska man ta upp den här biten för att erhålla tips som är personliga och väl anpassade till den egna träningen.

 

Kreatin monohydrat

Det ska vara kreatin monohydrat och det ska vara livsmedelskvalitet. En förnuftig återförslutbar förpackning. Det är allt – köp det billigaste. Dyrare är icke bättre. Allt-fraktfritt.se brukar vara billigast och har en förträfflig förpackning som är helt tät när den är sluten.

5 gram per dag – mer är icke bättre. Dessutom är det billigt, ofarligt samt inget dopingpreparat. Mera information HÄR. Kreatin är förmodligen det enda prestationshöjande som minsann fungerar av tillåtna (läs ofarliga) preparat.

Kan man inte bara äta kött och fisk för att bygga muskler?

Det är klart att man kan bygga muskler snabbare genom att förtära fisk och kött men då ska man tänka på att det kan komma att behövas en hel del kött för att få den mängd som man faktiskt behöver.

Det är inte så smidigt att gå runt med färdiga biffar i träningsväskan. Då är det bra mycket enklare att helt enkelt ha pulver som man kan röra om i en flaska och dricka inför och efter träning.

Det här är även en anledning till att så många som tränar seriöst väljer att nyttja kosttillskott som kreatin, MSM, omega 3 och protein för att snabbare komma i korrekt form. Detta är något som passar både män och kvinnor och som då man använder sig av tillskotten på korrekt sätt är nyttigt för kroppen.

Är man över 40 går kroppens egen produktion av ledsmörjvätska ner och man sliter hårt på lederna. Tränar man bör man komplettera med 1,5 gram glukosamin dag så har man normal smörjning. Lederna slits även med åldern ca 1/10 mm per år. Tar man MSM-pulver saktar man ned denna nedslitning samt för en mängd bonusfördelar samtidigt.

Glukosamin samt MSM är inte kreatin och icke prestationshöjande men en stor hjälp till alla som tränar och är över 40 år – och det är många.